tisdag 10 april 2012

Tortilla ships

Idag har varit en intressant dag. Mor och far ringde och berättade att de köpt en ny tv (den gamla var tydligen för liten, fast jag hela tiden tyckt den varit för stor), och att de fick en cykel på köpet. Vänta, va? Det var det roligaste jag hört på länge, haha, men varför? Man måste ju helt enkelt älska Elgiganten
   (Eller ja, de ringde inte specifikt för att berätta att de gjort ett kap och fått en cykel på köpet, men de berättade det. Det var roligt.)





Sedan åkte jag och Rachel till en läkarmottagning för att titta upp min hals som fortfarande håller mig sjuk och jag fick hosta upp 100 dollar för ett läkarbesök. Jag skämtar inte, 100 dollar. Galet. Lite skillnad mot vår fria sjukvård för barn och ungdomar i Sverige, men men. Jag ska nog få tillbaka det från försäkringsbolaget, men stackars alla amerikaner som måste betala det.
   Sjuksköterskan skrev ut ett recept till mig i alla fall så jag ska få bli frisk igen, men det hade inte kommit till apoteket än så jag får det imorgon. Fick dessutom ett papper om vad halsont är (ifall jag inte hade vetat, en snäll tanke tycker jag), och det förklarade olika sätt man kan få det på. "Genom att svälja ett helt tortilla ships", var en av punkterna. Precis. Det var så jag blev sjuk i en vecka.

Efter det åkte vi hem och åt middag och blev underhållna av Chuck som försökte suga upp en spaghetti genom näsan. Imorgon taggar jag nationellt prov och hoppar över tävlingen på kvällen för soffan och att bli frisk igen. Ha det bra.

Sverige 02.27 10 april, Ohi0 20.27 9 april
----


"Tortilla chips"


Today has been an interesting day. Mom and Dad called and told me they had bought a new TV (because the old one was apparently too small, I thought it was too big already), and got a bicycle for free. Wait, what? It was the funniest I'd heard in a long time, haha, but why? You've just gotta love that store!(Elgiganten)
   (Or, they didn't call specifically for the bike story, but they told me about it. It was funny.)


Then Rachel took me to the doctor's office so they could figure out what's wrong with me throat that's still making me sick and I had to give them 100 dollars for a doctors visit. I'm not joking, 100 dollars. Crazy. A bit different from the free health care for kids and teenagers there is in Sweden, but ah well. I'm hopefully going to get it back from the insurance company, but think of all the Americans that have to pay it.
   The nurse wrote me a recipt so I can get healthy again, but it hadn't gotten to the farmacy get so I'll get it tomorrow. They also gave me a paper that explained soar throat (in case I hadn't known, I think it was a nice thought), and it explained different ways to get it. "By swallowing whole tortilla chips", was one of the ways. Exactly. That's what made me sick for a week.


After that we went home again and had supper. Tonight's entertainment was provided by Chuck who tried to suck up a noodle through his nose. Tomorrow's exciting mission is the national test in Swedish and the skipping of a track meet for the couch and my wish to get healthy again. Take care.

Ohio 8:27 PM April 9, Sweden 2:27 AM April 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar