fredag 6 april 2012

För att vi är kusiner

Sverige 02.48 (6 April), Ohio 20.48 (5 April)
Ohio 8:48 PM (April 5), Sweden 2:48 AM (April 6)


På riktigt, det är så cool. Jag träffade en kusin på Hawaii. Hon heter Susanna och kommer från Finland, och vi är avlägsna kusiner. I alla fall är vi rätt säkra på att det är så. Hennes efternamn är nämligen samma som min mormors flicknamn, och min mormor kommer från norra Sverige, och Susannas mor eller farföräldrar ("grandparents") kommer från en plats i Finland som är en timme ifrån min mormors barndomshem. Min mormors mamma var från Finland, men jag vet inte varifrån. Och efternamnet, hennes alltså, som rinner i mitt blod eller vad man nu säger, är daterat till 1500 talet och någon gång delade det sig i två grenar, så vi kan ju vara från de olika delarna, men antagligen inte. Inte med tanke på att våra familjer bodde så nära varandra.
   Har alltid velat träffa någon okänd släkting på en tropisk ö... Tänka sig! Och så bra att vi bor nära varandra (grannar liksom), så vi kan hälsa på varandra. En liten trip till Finland väntar.

----

"Because we are cousins"

For real, it is so cool. I met a cousin in Hawaii. Her name is Susanna and she comes from Finland, and we are distant cousins. Or, at least we are pretty sure that's the case. Her last name is the same as my grandmother's maiden name, and my grandma comes from the Northern parts of Sweden, and Susanna's grandparents come from an area in Finland which is just an hour from my grandma's child home. My grandma's mom was from Finland, but I don't know where from. And the last name, her's, I mean, and that rins in my blood or whatever you say, is dated back to the 1500s and at some point in split in two branches, so we could be from the seperate branches, but probably not. Keeping in mind our families lived so close to each other.
   I've always wanted to meet an unkown relative on a tropical island... Imagine that! And it's so nice that we live so close (neighbors you know), so we can go visit each other. A little trip to Finland awaits.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar