lördag 18 februari 2012

Pluggar, Veronica Maggio, vårkänslor, fina sådana

Från 12 februari mitt på dagen(ohio tid)... bara... ville inte publicera det då

Svensk litteraturhistoria, bra pluggmusik som påminner om vår/sommar (de fina stunderna av den årstiden, de härliga och kärleksfulla och fint färgade), har insett att Stockholm är en jättefin stad. Jag älskar Sverige och all historia som finns i småsaker som ortsnamn, byggnadskonst (ärligt, husen på söder är fina), skogar... Här i USA har namn såklart också en betydelse, många är döpta efter kända personer eftersom nationen inte är gammal, men enkelheten i det svenska, att det bara konstateras "så är det, det är fint och döpt efter detta" är underbart. Inte allt det här om att "vi bor i det bästa landet på jorden" som läses innan varje varsity match här, följt av nationalsången (jag kan den nästan vid det här laget, kan inte ens den svenska). Sådana saker här är för stort, stoltheten Amerikanerna känner för sitt land kan gå lite för långt ibland, på gott och ont.

Veronica Maggio får mig alltid på svenskt sommarhumör, som en påminnelse om att sommaren ska vara svensk och firas i Sverige... Minus regnet så är de soliga dagarna så fina, och... Jag vet inte vad jag ville säga egentligen. Musiken bara målar upp bilder utav Sverige framför mina ögon, även om jag älskar det här och trivs hur bra som helst. Ser jättemycket fram emot sommaren här i Ohio, vet inte än riktigt hur länge jag kommer stanna men det lutar mot mitten av juni för att få ha lite sommarlov här (graduation är 28 maj) men också komma hem i tid för att få jobb (kommer inte ha ett öre i sommar, eller nästa år för den delen, så ni som känner mig och vill planera något - se till att det är billigt (gratis), okej?). Det känns bara som att tiden kommer gå så fort fram till sommaren - efter musikalen och Hawaii är det bara lite mer än två månader kvar här och jag vill ta tillvara på allt jag har chansen att uppleva. 

Jag vet på mig själv att jag inte är samma person nu som jag var i augusti innan jag kom hit, jag har mognat och vuxit och börjat använda bootcuts och cowboy boots och slutat ha fyra tandborstar (en för varje dag i veckan, ungefär, nej jag skojjar inte, jag brukade växla mellan typ fyra stycken), skaffat vänner och ett kontaktnät i ett annat liv själv (egentligen inte själv, hur mycket man än säger att man gör det själv så är min familj med mig i allt jag gör och det älskar jag dem för, det hade varit omöjligt utan dem), och tagit initiativ och tvingats bestämma saker (jag avskyr att göra decisions... har hoppat på alla tåg jag har kunnat här för att slippa göra dem, vilket jag antar är bra och meningen med det) som jag annars skulle överlåtit åt säkerheten. Jag har lärt mig att mina värderingar är annorlunda från andras och hur man gör för att vira ihop dem, genom att ta åt sig av andras och ge bort av sina egna. Jag har fått minnen för livet och vänner över hela jorden (framförallt i Ohio såklart men även utbytesstudenter från Brasilien, Kina, Tyskland, Finland, Sweizch, Mexiko, Japan bara för att nämna några) och älskar det.

Det skadar ju inte att det har varit soligt flera dagar i sträck, om än kallt och med snö.

Jag har det bra här, ni behöver inte oroa er. Mina dagar flyger sig förbi (dels på grund utav att jag är i skolan från kvart i åtta till nio på kvällen fem dagar i veckan...), allt är helt annorlunda mot vad ni är Sverige kan ens föreställa er och vad jag trodde mig veta innan jag lärde mig, och jag mår bra. Även om jag ibland tycker det vore skönare och tryggare att vara på hemmaplan så vet jag att den dagen kommer snabbare än vi hinner säga "Quidditch", men tro för den delen att jag inte älskar er och Sverige, det gör jag. Att man kan älska två platser är något jag också lärt mig.

1 kommentar:

  1. Oj vad det märks att du har mognat och vuxit - på ditt språk och dina tankegångar! Du har alltid talat vårdat och haft smarta tankar, men nu är det annorlunda! Grattis till en stor erfarenhet som du kommer att bära med dig hela livet.
    Längtar tills du kommer hem igen,
    älskar dig, puss och kram, mamma och pappa

    SvaraRadera