tisdag 21 februari 2012

"For my flesh is real food, and my blood is real drink" (John 6:55) -> Jesus nuggets?

Här i USA är religion inte hemligt som i Sverige utan öppet och något man kan prata om. Kristna ses inte ner på på samma sätt som i Sverige (det händer, men så många fler här är troende). Min värdfamilj är kristen och kanske var det menat att jag skulle få bo just här. Jag går i kyrkan två gånger i veckan och trivs med det. Jag har aldrig haft något emot att gå till kyrkan, även om det mesta i mina öron mest låtit som förvirrat prat och jag har aldrig vetat mycket om att vara troende (så här i eftertanke fick jag inte ut mycket mer av min konfirmation mer än ett litet intresse som jag sedan la på hyllan), och allt med bibeln och Gud och Jesus och synd och förlåtelse och uppståndelse och lärjungar har varit ett mysiskt förvirrande otillgänglit ämne. Tills nu nyligen.

Kanske det verkligen var så att Jesus verkligen dog på krosset för våra synder. I helgen var jag med kyrkan på läger i Michigan, och vi bröt ner några passages from the bibel så de made sense. Varför skulle Jesus gå igenom allt det han gjorde om det inte var som det var? Varför skulle en vanlig jordlig människa utsätta sig för att bli fastspikad på ett kors (vet ni vad det gör med ens kropp? Det rycker isär ens leder och gör så ohyggligt ont att det inte går att föreställa sig, och ändå kunde han fortfarande bry sig om både sina vänner och sina fiender ända in i slutet och vilja det bästa för dem) bara för ingenting?

Vi pratar om saker så man förstår det och kan realatea till det (rubriken) och i helgen hade vi hade en fantastisk helg och jag lärde känna nya människor som alla var så öppna med sin tro och det hjälpte och kommer hjälpa mig så mycket och jag ser så mycket fram emot att åka och köpa en amerikansk bibel (det är lättare än den svenska när alla runtikring mig har en på engelska) och jag är så glad för det där intresset jag hade på hyllan som jag får plocka ner nu.

I dag är det semeldagen föresten. Assabrassamandelmassa.

Sverige 23.49 Ohio 17.49

----------------

Religion here in the USA isn't as secret as in Sweden, but rather open and something you can talk about. Christians aren't look down upon as much as in Sweden (it happens, but so many more people are believers here.) My host family is Christian and perhaps it was meant that I should live here. I go to church twice a week and I like it. I have never had anything against going to church, even though mostly everything has sounded like confusing talk and I've known much about being a believer (when I look back to it I realize that my confirmation didn't give me much more than a little interest that I, when it was over, put up on a shelf) and everything with the Bible and God and Jesus and sin and forgiveness and resurrection and disciples has been a mysterical confursing unavailable subject. Until now recently.

Perhaps Jesus really died for our sins on the cross. Last weekend I went on a trip with church to Michigan, and be broke down some passages from the Bible so they made sense. Why would Jesus go through everything he did if it wasn't for what it was? Why would a normal person worldly person let himself be nailed to a cross (do you know what it does to your body? It pulls your joints apart and is so extremely painful that no one can even imagine it, and still he was able to care about both his friends and enemies until the very end and wanted the best for them), if it was for nothing?

We talk about things so we can understand them (the title) and this weekend was amazing and I got to know people who were all so open about their faith and it helped and will help me so much and I can't wait to get an American Bible (it's easier than using a Swedish when everybody around you have English ones) and I am so happy for that interest up on the shelf that I now get to take down.

Today is fat Tuesday by the way.

Ohio 5:49 PM, Sweden 11:49 PM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar