söndag 4 december 2011

"Sverige och Amerika kunde vara samma sak, det är så lika varandra"

Sverige 04.43 (4 dec), Ohio 22.43 (3 dec)


Jag lär Amerikaner svenska, det är jätteroligt. Pratade i telefonen med Kati idag, och som öppningsfras sa jag då som vanligt "Hi, how are you?" Hon svarade - "I don't know what that means", för jag har lärt henne "Hur mår du?" så hon vill att jag ska prata svenska med henne. Det är så gulligt.
   Igår när jag åkte med sophomoresena på studieresan så frågade en kille mig jättemånga frågor om Sverige och det svenska språket - vad heter det? det? det? det här? det där?, och det var lite läskigt för det fick mig att inse att jag glömmer bort svenskan. Vad heter bulletin board på svenska? Cherry?
   Vi hade basketmatch i kväll, det är STORT här, med spelarna, cheerleaders och bandet som spelar och allt, och vi pratade mer om Sverige. Fick frågan av en kompis om vi har ninjor och samurajer i Sverige, älskar dem haha


Ska vara patriotisk igen nu och titta på julkalendern, natti natti!


-------
Ohio 10.49 PM (dec 3), Sweden 4.49 AM (dec 4)


"Sweden and America could be the same, it's so similar"


I'm teaching Americans Swedish, it's really funny. Talked on the phone today with Kati, and as an opening phrase I said, as usually, "Hi, how are you?" She answered - "I don't know what that means", because I've thought her "Hur mår du?" and she wants me to speak Swedish with her. It's so cute.
   Yesterday on the field trip with the sophomores a boy asked a lot of questions about Sweden and the Swedish language - what is that called? that? that? this? that?, and it was a little bit scary cuz it made me realise I'm forgetting the Swedish. What's bulletin board in Swedish? Cherry?
   We had a basketball game tonight, that is BIG here, with all the players, cheerleaders and the band playing, and we talked about Sweden some more. A friend asked if we have ninjas and samurajs in Sweden, I love them haha


Gonna be patriotic once again now and watch the Christmas calendar, nighty night!

1 kommentar:

  1. Hej gumman, vad du är duktig att skriva i din blogg. Det är så himla kul att läsa. Vilket liv du måste ha där!!! Helt annorlunda mot hemma... Saknar dig och tänker på dig, kramis mamma

    SvaraRadera