söndag 18 december 2011

Google är baklänges

Sverige 04.29 (18 dec) Ohio 22.29 (17 dec)

Var på kakfest idag, det var utbytesgruppen i området som utböt kakor till hemmen och skolorna och så hade alla tagit med sig en maträtt så vi delade och åt middag tillsammans. Det var trevligt, och träffade lite nya kompisar (och gamla, från Niarga, som jag inte sett sen dess), kulkul!

Det slog mig hur urhäftigt det är att det bokstavligen är ungdomar från hela världen runt omkring mig dygnet runt. De flesta skolorna här omkring har minst en utbytesstudent, och om det är så på den lilla platsen i Ohio där jag bor, då är det säkert det i hela USA, och det blir tillsammans en otrolig massa utbytesstudenter. Hur häftigt är inte det egentligen? Världen är inte större än att människor från alla dess hörn kan samlas och leva tillsammans överallt. Helt fantastiskt egentligen.

Igår gick vi på bio jag och en kompis, mupparna! Kan inte förstå att jag inte tyckte om dem när jag var liten, tyckte att de var löjliga. De är underbara! Hade jättekul i alla fall. Åt godis och drack koffeinläsk, energikick får man ut av det!
   Hennes pappa är superintresserad i Sverige och frågar ut mig varje gång han träffar mig, och igår pratade vi om google för han hade kollat upp min hemstad och kört runt på streetviewen. Vi kom in på att vi kunde köra på fel sida av vägen på väg till bion en liten bit bara för skojs skull (mamma och pappa var lugna, det var helt tomt på gatorna, men vi gjorde det inte i alla fall, vi körde på rätt sida av vägen), och vilken sida vi kör på i Sverige. Han var säker på att vi har högertrafik, för han hade ju sett andra bilar på google, men då berättade jag att google är spegelvänt, för egentligen kör vi på vänster sida. Kunde inte hålla mig, annars hade han trott på mig, haha, så roligt!

Hade jag varit i Sverige hade vi dekorerat julgranen imorgon (jag förväntar mig att traditionen hålls även i år, okej, mamma och pappa? :) ), men som det är nu har vi haft den öppe i en vecka redan. Börjar få mina julklappar inslagna, med rim till, och julmusik på radion. Jullov på tisdag, och det har snöat idag så man kan ju hoppas lite på en vit jul (fast det är för varmt så inte mycket av snön stannade kvar :/ ). Och kakbak, så mycket kakbak!

-------
Google's backwards

Ohio 10.40 PM (Dec 17), Sweden 04.40 AM (Dec 18)

Went to a cookie party today, with the exchnage student group, and we got cookies for our homes and schools and everybody had brought a dish so we had supper together. It was nice, and I made some new friends (and old, from Niagra, which I hadnt seen since then), funfun!

It hit me how amazing it is that there are teenagers from the whole world around me all day around. Most of the schools in the area have at least one foreign exchange student, and if that's the case at this little spot in Ohio where I live, that's probably the case in the whole of the USA, and together, that's a lot of exchange students! How amazing isnt that? The world isnt bigger than that people from all corners can gather and live together everywhere. Absolutely fantastic actually.

Went to the movies with a friend last night, the muppets! Can't understand why I didnt like them when I was younger, how I could think they were silly. They are wonderful! Had a great time. Ate candy and drunk a coffein pop, you get an energykick from that!
   Her dad's superinterested in Sweden and asks me a lot of questions everytime he sees me, and yesterday we talked about google cuz he had checked out my home town on google streetview. Got into how we could drive on the wrong side of the road on our way to the movies just for fun (mom and dad you can relax, the streets were completely empty and we still didnt do it, we just drove on the right side all the time), and which side we drive on in Sweden. He was sure we drive on the right, cuz he had seen other cars on google, but then I told him that google's turned backwards, that we in reality drive on the left side. Couldnt help but laugh, but else he would have believed me, haha, so funny!

If Id been i Sweden we would have decorated our tree tomorrow (I expect that you keep the tradition going even this year, okay, mom and dad? :) ), but as it is now we've had our up for a week already. Im starting to get my gifts wrapped, with rhymes to them, and Christmas music on the radio. Break on tuesday, and its been snowing today so lets hope for a white Christmas (even tho its too hot for it to stay :/ ). And cookie baking, co much cookie baking!

1 kommentar:

  1. Gillar din betraktelse över utbytessudenter. // Pappa

    SvaraRadera