söndag 28 augusti 2011

Huvud, axlar, knä och tå, knä och tå

Ohio tid 4 PM, svensk tid 22.00. English? Scroll down!

HEJ!

Jag är en liten svensk flicka som just nu bor i USA. Jag kom hit för en vecka sedan. Jag bor hos en familj bestående av värdmamma Jenny, värdpappa Chuck och värdsyster Rachel, plus värdsyskonen Kati, Lish, Jordan och Erica som inte bor hemma. Vi bor i en timmerstuga en bit utanför en lite by, runtomkring är det fält och en liten skog. Jag somnar varje kväll till ljudet av syrsor och avlägsna tåg som tutar från tågrälsen. Vaknar gör jag oftast av Kevin, hunden. Han är söt. Han har underbett och hans tänder sticker ut.

Den 20e augusti flög jag från Arlanda till New York och därifrån vidare till Columbus, Ohio. Arlanda - Newark hade jag sällskap av Amanda, som bor bara 40 minuter bort från mig här i Ohio. Det var skönt att slippa flyga själv över Atlanten i alla fall, som jag annars skulle ha gjort eftersom jag åker med organisationen YFU och med de flyger man själv.

Här är allt jättebra i alla fall, jag spelar volleyboll, vilket jag aldrig gjort tidigare och mina armar är fulla av blåmärken efter bollen. Det kommer gå över när jag blir vanare.
   På amerikanska High Schools har man skolsporter, man tränar alltså med skolan och inte utanför som i Sverige. Man har oftast 3 teams - Varsity, Junior Varsity (JV) och Freshmen. Varsity är de bästa, Junior Varsity blandade åldrar och Freshmen de yngsta på High Schools, de som är 14. Nomalt så får inte Seniors (de fyra årskurserna på High School - Freshmen, 14 år, Sophmores, 15 år, Juniors, 16 år, Seniors, 17 år) spela i JV, men de gör förhoppningsvis ett undantag för mig eftersom jag är helt ny. Jag trivs i JV, tjejerna är snälla. De hjälper mig och har tålamod med mina bollar som flyger åt alla håll, och skrattar med mig inte åt mig när jag springer som en apa över planen i jakt på bollen som jag ideligen tappar kontrollen över.

Jag har varit på en fair, marknad, som var mycket som en svensk bortsett från att på counrty fairs här har man djur, kor, hästar, får och grisar. Man tävlar med dem, och så kröner man varje djurs prinsessa, dvs typ "Pork Princess" osv.

Min skola spelade säsongens första football game igår, vi förlorade tyvärr med 45-13, men det var kul att se. Varje match består av 4 fjärdedelar á 12 min (quarters - och innan jag kopplade att quarters betyder fjärdedel likasom kvart, haha ja, 4 kvartar á 12 min), och efter varje touchdown får man skjuta på målstoplarna. Det är vad jag vet om spelet hittills. Om du någon gång har sett en match på TV eller så och tycker att det mest ser ut som en bunsh människor i en hög - det är ungefär vad det är. Alla går på alla kors och tvärs. Det blir fler matcher för min del dock, så förhoppningsvis lär jag mig lite mer framöver.

Om det är något speciellt ni undrar över, eller, det behöver inte ens vara speciellt, det kan vara vad som helst, skicka iväg en kommentar och fråga. Om tanken på att avslöja ditt namn skrämmer dig, hitta på ett smeknamn eller var anonym. Det går lika bra det, även fast det såklart är kul för mig att veta vilka som läser.

Föresten, titeln. Det var så att på flyget mellan Newark (New York) och Columbus, hade vi en störtskön flygvärd. Han varnade oss inför när de skulle gå med matvagnen att inte sticka ut någon kroppsdel i gången, att akta "huvud, axlar, knä och tå, knä och tå" för vagnen.

Ha det så bra alla!


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Head, shoulders, knees and toes, knees and toes

Ohio time 4 PM, Swedish time 10 PM. Svensk? Skrolla upp!

HELLO!

I am a little Swedish girl currently living in the United States of America. I arrived a week ago. I'm living with a family consisting of my host mum Jenny, my host dad Chuck and my host sister Rachel. There's also Kati, Lish, Jordan and Erica, my host siblings who have moved out. We live in a log cabin outside of a little village, surrounded by woods and fields. Every night I fall asleep to the sound of crickets and the distant call of the train. Usually I wake up when the dog, Kevin, starts barking. He's really cute. He has an underbite and his teeth stick out.

On August 20th this year I flew from Sweden to Ohio, USA. Across the ocean, I had company (Amanda). It was nice not having to do the long part of the journey all by myself, which students going with YFU (Youth For Understanding), the company I'm going with, do.

Anyway, I'm all good and everything's going well. I'm playing volleyball, which I've never done before, and my arms are bruised. But it's fun, I like it, and I'm getting better at it.
   In Sweden you have club sports and no one do sports at the school, but here it's the opposite. Their are 3 teams - Varsity, Junior Varsity (JV) and Freshmen. The Varsity is the best one, JV mixed ages and Freshmen the youngest ones at High School, the 14 year olds. The classes are Freshmen, 14 year old, Sophmores, 15 year olds, Juniors, 16 year olds, and Seniors, 17 year olds. I'm a Senior, and usually Seniors are not allowed to be on the JV team, which I am at the moment, but I'm hoping they will make an exception for me since I'm completely new at this. I'm happy on the JV team, the girls are really nice. They help me and have patience with my balls going in every direction (I know, that sounded weird), and laugh with me not at me when I'm running across the court like a monkey trying to catch the ball, which I loose track of all the time.

I've been to a fair, it was much like fairs in Sweden except that we don't have country fairs, we have street fairs without the animals. Here you have pigs, cows, horses and sheep at the fairs, and you compete with them, and crown the fair princess, "Pork Princess" etc.

My school played our first football game for the season yesterday, we lost (45-13), but it was fun to watch. Each game consists of 4 quarters á 12 minutes each (which, since quarter means both quarter and quarter as in 15 minutes, got me confused at first ;) ), and after each touchdown you get to try for your goalposts. That's about all I know for now. If you've ever seen a game on TV and you think it mostly looks like a bunch of people laying in a pile - that's about it. Everyone fights everyone. But there will be more games for me, and hopefully I'll get a hang of it sooner or later.

If there's anything special you're wonder about, or, it doesn't have to be something special, it can be just about anything, send me a comment and ask. (Go for "kommentar" :) ) If the thought of revealing your names scares you - give yourself a nickname or don't write anything at all. It doesn't matter what you choose, but of course it's fun for me to know who's reading my blog.

And by the way - the title. On the plane between Newark (New York) and Columbus, Ohio, we had the funniest air host. When they were about to go down the lane with the trolley, he told us to keep our "head, shoulders, knees and toes, knees and toes" out of the way not to get hurt.

Take care everyone!

2 kommentarer:

  1. Vad bra du skriver, dels själva texten men också att det är både på sv och eng. Du tänker verkligen på alla dina vänner! Det är så roligt att läsa vad du skriver och jag ser fram emot nästa inlägg:)

    Rolig flygvärd, ha ha. Kul att de har humor och delar med sig.

    Ta hand om dig,
    bamsekramar mamma

    SvaraRadera
  2. Hej Louise.
    Kul att läsa dina intryck trots att du tappat bort en och annan bokstav här och var.
    Sköt om dig.
    Pappa

    SvaraRadera