lördag 19 november 2011

The Magic of Quizbowl (=snö)

Sverige 00.34 (lördag), Ohio 18.34

Den här veckan, aktiv. I Söndags var hela familjen här (- syster + kusin) på middag och spel, kom i säng för sent för att vara skolnatt (har börjat gå och lägga mig mellan 10 och halv elva på skolnätter. Allt närmare halv 11 är sent. Allt efter halv 11 är för sent.), och gick upp för tidigt för att vara skönt (halv sju hallå? skolan knde börja nio så jag kunde sova till halv åtta), men sen på kvällen var det höst sports bankett! Alla som sportat under helgen möttes i skolan och det delades ut priser och man firade lagen och de invididuella idrottarna. Hade inte trott att jag skulle få mitt varsity letter, vilket är ett tyg L (som i första bokstaven av min skolas namn) som representererar att jag nu har varit med i varsity i någon sport, men det gjorde jag. Alla elever på high school här som har fått sitt varsity letter kan skaffa sig en skoljacka, en typ seglarjacka liknar den, med skolans namn, sitt letter och sporter man gör och sitt namn och avslutningsår, lite stolt över att jag fick mitt L! (Hint hint födelsedagspresent?)<--- Det rimmar haha!:)
 
Tisdag - detta var en exciting day. Vaknar och medans jag sitter där och överväger att sova lite till (fast klockan redan var kvar i sju och bussen kommer ungefär 10 över och det tar 3 minuter att komma ner till bussen), så kommer Rachel in och säger att jag har en 2-timmars försening pga av dimman. Dimmförsening, bokstavligen, helt fantastiskt underbart. Så jag kunde sova till kvart över åtta i stället, fast jag var lite för sprallig för jag var så glad över att få fått en dimmförsening äntligen, alla har berättat om dem, att jag inte kunde somna om på 20 minuter. Åt left over sallad från när vi var ute och åt förra helgen till frukost. Det var gott.
   Dagen sedan gick bra, bortsett från att vi 1, var tvungna att lära oss x antal för många court cases (som att jag någonsin kommer ha användning för vad blabla vs. blabla handlade om och vad courten decided. bara säger det liksom.) på government klassen, och att vi 2, på både engelskan och creative writing har hållt på med Edgar Allan Poe. Poe levde på 1800 talet och är väldigt känd, men jag fattar ingenting av hans texter (okej, jag förstod 2 av 6, men det inkluderar analysera dem, och ja, jag fattar dem inte) för han skrev dem för två hundra år sedan och med läskig stämning med gamla ord. Kände bara för att inte göra dem uppgifterna vi fick till hans texter. Kulturkrock.

Sen har vi QuizBowl, som jag har joinat för att det är urcoolt. Vi hade våran första tävling igår, på en skola en halvtimme - 40 minuter bort. Vi vann! Och jag visste saker! Jag svarade rätt på en fråga om Amerikans historia (jag är svensk) som handlade om The Homestead Act (översickligt - du fick 160 åkrars mark om du lovade att farma dem minst 5 år, var 21 år och kunde betala 10 dollar), min historia lärare är stolt över mig. Visste dessutom någar andra frågor, men spelade bara en av tre rundor av en match och de andra var under de andra. Kunde en andra fråga under min runda, men var för långsam. Mitt lag fick den dock så det är okej ändå. Under de andra rundorna nollställde jag buzz-sakerna vi hade. Wiho quizbowl!
   Det var första gången min skola vann på länge (förra året vann de ingenting), och det var mot ett stort lag, det var typ 15 pers i det. Vår ledare trodde vi var många, vi var 7, haha:)
   Och det snöade!♥ Inte mycket, bara lite flingor som seglade ner, men det snöade!


Så nu är jag hemma, helt jättetrött och ska gå och lägga mig tidigt ikväll. Planerna för morgondagen inkluderar ett besök av min yfu-area-representant, ring-samtal med mamopap från Sverige (nu lät det som att jag är i trubbel, så är det inte. Det bara råkade bli samma dag!) och ett par timmar i basketkiosken för skolan har "för-säsongsmatcher" och Year Book håller i kiosken.


Okidok. Nighty night.
   
------
Ohio 6.34 PM, Sweden 00.34 AM (Saturday)


The Magic of Quizbowl (=snow)


This week, active. The whole family came for supper last sunday (- sister + cousin), and we played lots of games, and I wnet to bed too late for a school night (have started to go to bed between 10 and 10.30 during schoolnights, the closer to 10.30 it gets the later it is, and everything after that is too late), and woke up too early (6.30 hello? school could start at 9 so we got to sleep till 7.30), but then at night we had our Fall Sports Awards Night! Everyone who's done a fall sport meet and awards were given out to the teams and the individual players. Did not expect to get my Varsity Letter, which is the letter L in fabric (L's the first letter in my school's name), that represents that I've been in a Varsity team, but I did. Everyone at High School here who's gotten their Letter gets a Varsity Jacket with the letter, name, sports, graduation year and school name, I'm proud I got my letter! (Hint hint birhtday present?) <---Haha it rhymnes in Swedish:)


Tuesday - an exciting day. Woke up and while I was sitting there considering sleeping a little more (even tho it was already 6.45 and we have to leave at 7.07), Rachel came in and told me that I had a two hours delay due to the fog. A fog delay, literally, completely amazingly fantastic. So I got to sleep till 8.15 instead, even tho I was way too exciting to finally had been given a fog delay, everybody's been telling me about it, that I could go back to sleep for 20 anyways.
   Had some sallad from last weekend for beakfast. Was yummy.
   The day went alright, except that we 1, had to learn x number of court cases too much (as if I will ever need  to know what the case blabla vs. blabla was about and what the court decided in that case. Just saying.), in government class, and that we in English and Creative Writing have been doing Edgar Allan Poe. Poe lived in the 1800s and is very famous, but I don't understand anything of his books/peoms (okay, I understood 2/6, but that includes analysing them, and well, yeah, there's ununderstandable) because he wrote them 200 years ago with old words and scary mood. I just felt like rejecting his works. Culture shock.


Then there's QuizBowl, which's Ive joined cuz its so awesome. We had our first meet yesterday at a school 30-40 minuts away - we won! And I knew some things! I got a question right about American History (I'm from Sweden) which was about the Homestead Act (roughly - you got 160 acres of land if you promised to farm it for a minimun of 5 years and payed 10 dollars), so my history teacher is proud of me. I did know some of the other questions too but they came during the two games I did not play, ad the other one I knew during my game, someone else from my team got, so it was alright. It was fun. Wiho quizbowl!
   It was the first time my school won in a while, last year they didn't win anything, and it was against a big team. They had about 15 persons on the team, and we thought we had a lot - 7 :)
   And it was snowing! Not very much, but some!:)

So I'm at home right now, tired and heading to bed early tonight. The plans for tomorrow includes a visit by my yfu-area-representant, a phone call fom my parents in Sweden (now it sounds like I'm in trouble, which I'm not, it just happened to be on the same day) and a couple of hours in the consession stand at the basketball games at the high school.

Okidok. Nighty night.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar