lördag 3 september 2011

Oreo cookie class

Sverige 23.37, Ohio 5.37 PM

Hej haj delfin myskoxe.

En vecka har jag gått i skolan här i det nya landet. Så här är det:

Varje dag mellan klockan 6 och halv 7, beorende på hur pigg/trött jag är och hur mycket tid jag vill ha på mig på morgonen, ringer klockan. Jag snoozar, den bästa funktionen min mobil har jag lovar, och äter frukost. 07.17, ungefär, kommer bussen och hämtar mig ute vid vägen. Den gula skolbussen, som i folkmun kallas ostvagnen.

Skolbussen är väl rolig antar jag, men egentligen inte mycket mer än en buss. Gröna säten, små barn i främre delen, äldre i bakre delen. Vi sitter i rumpan på bussen, haha. (Ursäkta, jag bara kände för att slänga in det där.)

Klockan 08.00 början skolan. Varje lektion, en period, som det kallas här, är 50 minuter lång, och därimellan har vi tre (3) minuters rast. Alla här blir chockade när jag berättar att vi i Sverige har 10-15 minuters rast mellan varje lektion. I alla fall, man behöver inte hålla koll på tiderna, för alla har samma tider och varje lektion inleds av en klockringning och avslutas med en klockringning. Därfrör spelar det ingen roll att fjärde lektionen är från 10.39-11.29, eller att sista lektionen börjar 13.54 och slutar 14.44, för klockan ringer hur som helst. När klockan ringer ska du sitta på din stol, punkt slut. Du är inte sen, punkt slut. Behöver du gå på toaletten, signerar din lärare ditt "Hall pass", punkt slut. Skolan är mycket striktare här, både med tider och läxor. Du är i tid och du lämnar in dina läxor i tid, så är det bara. Disiplinen är bättre här måste jag säga.

Lektionerna jag har är Engelska, American Government, Chemsitry, Creative Writing, US Studies (amerikansk historia), Algebra och Agricultural Science. Håller på att eventuellt byta min Algebra till Pre Calculus, Algebran är för lätt.
   Kurserna är intressanta, lärarna är bra.

Första skoldagen var jag dock oroad inför lunchen - vem skulle jag sitta med? Skulle jag stå där som ett fån och till slut sätta mig på toaletten som i Mean Girls?
   Jag hade inte behövt oroa mig, för som tur är har jag lunch mitt i min US Studies lektion (lektion, lunch, lektionen fortsätter), som jag har med ett par tjejer från volleyn. Slutsats = jag äter lunch med dem. De är snälla, jag trivs.

Creative Writing är nog den lektionen jag tycker bäst om, och det är därifrån rubriken kommer. Vi skriver kreativt under den timmen, och en dag hade läraren med sig oroes som vi fick skriva om, och äta.
   Omnomnom.

Allt är bra här, om än lite varmt. Det var är varmt idag (liksom alla andra dagar, som tur är har vi AC i skolan, min räddning), och vi var på volleymatch mot en annan skola, där de inte hade AC. Tänk er en gympasal i 30 gradig värme i 3.5 timmar.

Vi ska alldelles strax åka till några kompisar (pappan är av norskt ursprung, de har Fader Vår på norksa på väggen, det är coolt), de ska ha party ikväll. Dessutom har de en damm man kan bada i, vi var där för ett par veckor sedan (jag har varit här två veckor idag redan!), och beach-volley, det blir kul.

Ha det så bra där ute!

Hi out there.
I am going to translate this, it's mostly about school, just don't right now. Hang on!:)

Aw this is annoying. I had translated the whole thing and then I did something so it disapeared. You're just gonna have to wait some more, I don't feel like writing everything again roght now.

Cheers!

2 kommentarer:

  1. ush vad hej haj delfin myskoxe påmnnde om hur mycket jag saknar dig vännen

    SvaraRadera
  2. Hej gumman!
    Det är så roligt att höra hur det går. Kul att folk är snälla mot dig och att du trivs. Hoppas matten blir bättre (svårare).
    Pratade du någon norska/svenska med pappan, eller kunde han inte?
    Skönt att få bada i värmen.
    Hörs senare, kramis mamma

    SvaraRadera